Friday, August 15, 2008

Underbart bröd!




Lenas hälsobröd


3dl Änglamarks ekologiska Vetemjöl (eller vetemjöl special)
3,5dl annat grövre mjöl
(jag tog: 1,5dl Grovt rågmjöl, 1,5dl Rågsikt och 0,5dl Kruskakli)
0,5dl Solrosfrön
1 tsk Salt
1 tsk Bakpulver
2 tsk Bikarbonat
1 msk Kryddor
(jag tog: 2 tsk Kummin, 2 tsk Anis och 1 tsk stött Fänkål)

Blanda allt torrt

1dl Lingonsylt
1dl Sirap
(jag blandade bröd- och ljus sirap)
3dl fil
(jag tog: 2dl soya-yoghurt och 1dl Havremjölk)


Kladda ihop allt till en smet,
det blir VÄLDIGT kladdigt!
Klicka ut på plåt i någorlunda avlång form
Grädda i 50-60 min i 175 grader Celsius

Här avnjuts brödet med en Latte macciato



1 comment:

Linnéa Lindström said...

Åh, ser härligt ut :-) Måste jag prova nästa gång jag får baksug (eller kanske tidigare än så) Kan du förklara vad en latte macciato är för nåt...jag har inte fattat skillnaderna mellan alla varianter riktigt :-) puss puss